dinsdag 10 april 2012

Recept: Macarons

Hallooo,
Zoals je in de beschrijving van mijn blog al kon lezen gaat deze blog niet alleen over fashion maar eigenlijk over alles wat mij interesseert ;) Iedereen kent de macarons wel! Ze zijn tegenwoordig 'in'...
Ik heb ze eigenlijk nog nooit geproeft, maar deze vakantie ga ik ze maken! Ik hou namelijk van bakken, ik vind het echt wel leuk! En voor Pasen heb ik boek deel 2 van Goe Gebakken gekregen, en daar staat een goed receptje in om marcarons te maken dat ik graag met jullie wil delen!


Hier zijn de macarons wel groen, persoonlijk vind ik dat er niet echt smakelijk uitzien ;) Maar ja kan eender welke kleur kiezen aangezien de kleur gewoon afkomstig is van kleurstof ;) Ik zou ze dus wel een ander kleurtje geven. Kies je zelf!

Laten we maar gewoon beginnen! Wat je nodig hebt:
Om ca. 50 dubbelde koekjes te maken heb je dit nodig:
Voor de koekjes:
- 5 eiwitten - 50 g suiker - 270g broyage (=135g poedersuiken + 135g amandelpoeder) - 110g poedersuiker - voedingskleurstof (vloeibaar of in poederworm)
Voor de vulling:
- 200g roomkaas - 1 eetlepel honing - 1 eetlepel confituur naar keuze
Materiaal:
- 2 bakplaten - bakpapier - spuitzak - groot en kleur effen spuitmondje

En dan beginnen we!
Koekjes:
- Klop het eiwit met 50 gram suiker tot stevige pieken.
- Meng de broyage met de extra poedersuiker en zeef.
- Voeg het gezeefde broyagemengsel in twee keer bij het eiwitmengsel. Roer zeer goed door elkaar, meng met een houten lepel of pannenlikker het beslag 2 à 3 minuten stevig door elkaar.
- Dit noemt met het macaroneren en is een belangrijke stap in de bereiding van macarons de Paris. Het beslag zal door het mengen gaan glanzen. Een goed vermengde massa vertoont enige taaiheid en wil aan de lepel blijven hangen.
- Wil je macarons maken met twee verschillende kleurtjes, verdeel de massa dan over twee kommen. Voeg aan elke kom een beetje kleurstof toe en zorg dat de kleurstoffen egaal vermengd zijn in het beslag.
- Bekleed de bakplaten met bakpapier.
- Doe het beslag in een spuitzak men een klein effen spuitmondje en spuit dotten van 2 à 3centimeter. Laat zeker wat tussenruimte. Neem een andere spuitzak voor de eventuele tweede kleur.
- Laat de macarons op een tochtvrije plaats rusten tot er zich een velletje vormt. Afhankelijk van de ongevingstoestandigheden zal er zich na 30 tot 60 minuten een velletje vormen.
- Bak de macarons in een voorverwarmde over op 150°C gedurende 16 à 18 minuten.
- Haal ze uit de over en laat afkoelen op het bakpapier.

Vulling:
- Roer de roomkaas glad, voeg de honing en confituur toe en meng alles door elkaar.
- Doe de vulling in een spuitzak met een groot effen spuitmondje en breng een dot vulling aan op een koekje. Kleef de koekjes per twee samen.

* Voor het kleuren van het beslag geef ik de voorkeur aan kleurstof in poedervorm. Vloeibare kleurstof kan ook, maar let hiermee op. Als je te veel vocht toevoegd, kunnen de koekjes gaan 'opendrijven' tijdens het bakproces.
* Kies zelf welke vulling je lekker vindt: boterroom, ganache,chocopasta,...
* Bewaar de koekjes in een afgesloten doos.

En dat waren de macarons! Ze bestaan la honderden jaren maar een franse patissier heeft ze 'in' gebracht door super veel smaken en kleuren te maken.

(ik heb dit artikel gisteren 9/04/2012 gemaakt want morgen ga ik shoppen in Antwerpen!!! Ik hoop dat ik er veel dingen vind en dat ze me dan ook nog passen! En dan komt er zeker nog een shoplog ;p)
xoxo Roos

2 opmerkingen:

  1. Die groene zien er niet zo lekker uit vind ik, maar ga je een foto tonen als jij ze een keertje maakt? zou ik fijn vinden! c:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat kan ik misschien wel doen... Ik zal nog zien hoe ik dat dan aanpak en of het dus in een apart artikel komt of gewoon even een extra foto in een ander bericht...

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...